Kanadští psychologové tvrdí, že pomoci pak může hlas. Když totiž člověk vysloví učené nahlas a soustředí se na to, nebo ještě lépe když to předčítá svému kamarádovi, zapamatuje si tato slova snadněji.
Psychologové z Montrealu provedli experiment, v němž skupinu studentů vysoké školy rozdělili na tři části. Jedna si četla potichu, bez hlasu, ale mohla pohybovat ústy. Druhá četla údaje z monitoru a vyslovovala je nahlas. Třetí skupina údaje předčítala jiné osobě. Nejlépe si přitom pamatovali data jedinci ze třetí skupiny.
„Jednoduchý fakt vyslovování bez zvuku tvoří sensomotorický vztah, který zvyšuje naši schopnost si pamatovat, ale když je to spojeno s funkční mluvou, pamatujeme si ještě více,“ tvrdí profesor Victor Boucher z University of Montreal.
Podle profesora Bouchera funguje při učení sčítací efekt. Čím více částí mozku do zapamatování zapojíme, tím lépe. První skupina zapojila jen pohyb rtů, druhá i hlas, třetí pohyb rtů, hlas a navíc to říkala jiné osobě.
Lady.cz (famous)